Vi bruker cookies for å forbedre nettsiden. Opplysningene kan ikke knyttes tilbake til deg.

Aboveit med fullbooket Figma-workshop på Yggdrasil

DesignTalk
Wins
Anne-Margrethe Mathiesen
15.4.2024

Avansert prototyping i Figma

På Yggdrasilkonferansen kunne vår egen Johan Felix Tschudi by på en innholdsrik workshop til deltakerne. Her fikk de lære mer om hvordan de kunne mestre avansert prototyping i Figma ved bruk av den nye og spennende funksjonen: Variabler.

Gir bedre innsikt og strukturerte filer

Kursholder Johan jobber som UX / UI Designer i Aboveit, hvor han også er fagansvarlig for designsystemer. Johan bruker daglig Figma til å designe nettsider, apper, sette opp designsystemer og lage interaktive prototyper for kunder. Fleksible strukturer i filer som legger til rette for skalerbarhet og rask iterering, er noe Johan brenner for. Nettopp derfor syns han variabler er en interessant funksjon i Figma. Variabler kan gjøre prototyper mer realistiske, ettersom det tillater brukere å interagere fritt og naturlig. Dette gjør at designere kan samle inn mer objektive data under brukertester, ettersom vi ikke underbevisst påvirker brukeres valg ved å begrense mulighetene for interaksjon.

«Vi fikk utrolig gode tilbakemeldinger i etterkant av workshopen, noe som viser at det er stor interesse for dette emnet. Figma kommer stadig ut med ny funksjonalitet som gir bedre arbeidsflyt og samarbeid mellom utviklere, designere og stakeholdere. Det gjelder å holde seg kontinuerlig oppdatert, slik at det ikke blir for overveldende med for mye å lære på en gang.»
Johan Felix Tschudi, UX / UI Designer i Aboveit

Johans tre tips for bruk av variabler:

Det er ikke alltid hensiktsmessig å sette opp avanserte prototyper med variabler, men som oftest er det svært nyttig. Her er Johan sine tre beste tips for når du bør vurdere å bruke variabler i din prototype:

  1. Repetisjon av brukerinformasjon gjennom brukerreisen: Hvis du ønsker å vise informasjon som brukeren har oppgitt tidligere på flere steder i brukerreisen (for eksempel et profilbilde valgt under onboarding som senere vises på profilsiden), kan variabler effektivisere og forbedre brukeropplevelsen.
  2. Reduksjon av dupliserte skjermer: Dersom du opplever å duplisere skjermer kun for å endre innholdet, men ikke strukturen, kan variabler spare deg for tid. Ved å bruke variabler kan du beholde den samme skjermstrukturen og kun endre innholdet basert på variabler. Dette fører til færre skjermer og ryddigere arbeidsfiler.
  3. Dynamiske utfall basert på brukerinteraksjoner: Hvis du ønsker at brukerens handlinger skal lede til forskjellige utfall basert på tidligere interaksjoner og oppfylte betingelser, uten å måtte lage unike skjermer for hvert mulig utfall.

Trenger du faglig påfyll eller kurs?

Da kan vi hjelpe deg!
Hos oss finner du dyktige eksperter som kan holde kurs om blant annet Figma, strategi, IT, kommunikasjon, design og mye mer.

Ta kontakt og fortell oss hva du ønsker, så skreddersyr vi kurset for deg.

Mer påfyll

Aboveit blir Microsoft Designated Solution Partner på Azure Digital & App Innovation

2.5.2025

-

Karoline Fixdal

Wins
TechTalk
StrategyTalk

Aboveit er Designated Solution Partner med Microsoft innen Azure Digital & App Innovation.

Snippets: Derfor er små svar fremtiden for synlighet

31.3.2025

-

Karoline Fixdal

AiTalk
DesignTalk

Snippets er korte, presise svar som søkemotorer løfter frem øverst i søkeresultatene. Dette er gode nyheter for din nettside.

Digital transformasjon i praksis – slik lykkes bedriften din

27.3.2025

-

Huy Vu

TechTalk
StrategyTalk

Digital transformasjon er et begrep mange har hørt, men få virkelig forstår. Det handler ikke bare om å bytte ut gamle systemer eller kjøpe ny teknologi. Det handler om å endre hvordan bedriften tenker, jobber og skaper verdi – både internt og eksternt.

Fem steg til en bedre og mer synlig nettside

26.3.2025

-

Anne-Margrethe Mathiesen

DesignTalk
StrategyTalk

Nettsiden din er ofte det første møtet som potensielle kunder har med bedriften din. Derfor er det viktig at den er brukervennlig, rask og tilpasset kundenes behov. Her er fem enkle grep som kan gjøre nettsiden din mer effektiv.