Vi bruker cookies for å forbedre nettsiden. Opplysningene kan ikke knyttes tilbake til deg.

Hva er UX-design, og hvilken verdi gir det din bedrift?

DesignTalk
StrategyTalk
Ståle Torger Stokke
10.11.2024

UX-design (brukeropplevelsesdesign) handler om å sikre at brukerne dine får en intuitiv, effektiv og positiv opplevelse når de er i kontakt med din bedrift eller tjenestene du leverer. Men hva betyr egentlig UX-design for bedrifter, og hvordan kan det bidra til vekst?

Hva er UX-design?

Du har sikkert opplevd det selv, et digitalt produkt som frustrerer deg. Du fikk ikke til å gjennomføre det du ønsket å gjøre, det gjorde en prosess mer tungvint eller du satt igjen med en følelse av usikkerhet. UX-design handler om å forstå og møte behovene til brukerne dine. Det handler ikke bare om hvordan et produkt ser ut, men om hvordan det fungerer, føles og hvordan det leverer nytte til kundene dine. Gjennom UX-design kombineres innsikt om brukernes atferd med teknologi og forretningsstrategi for å skape produkter som både oppfyller kundens behov og støtter bedriftens mål.

Hvorfor UX-design er avgjørende for lønnsomhet?

God brukeropplevelse er ikke bare viktig for kundetilfredshet – det er en strategisk fordel. Ved å fokusere på å skape gode opplevelser for kundene dine, vil du ikke bare øke tilfredsheten deres, men også styrke forretningsresultatene. McKinsey identifiserte i 2018 at selskap som investerer i design og brukeropplevelse har i snitt 32% økning i inntekter over en femårs periode sammenlignet med de som ikke fokuserer på brukeropplevelse. En tommelfingerregel er for hver krone du investerer i UX får du igjen 100 kroner ifølge Spiralytics. Bedrifter som investerer i UX-design opplever ofte:

  • Økt salg og konverteringsrate: Brukere som enkelt kan finne informasjon og utføre oppgaver er mer tilbøyelige til å fullføre kjøp eller abonnere på tjenester. Forbedret brukeropplevelse kan øke konverteringsraten opp mot 400% ifølge Forrester Research.
  • Økt kundelojalitet: Gode brukeropplevelser fører til at kundene dine blir værende og velger deg igjen og igjen. 90% av de som slutter å bruke en app sier det var på grunn av dårlig brukeropplevelse ifølge Toptal.
  • Mindre behov for kundestøtte: En intuitiv tjeneste reduserer antall spørsmål og henvendelser til kundesupport. I et offentlig direktorat jeg jobbet for, senket vi kundehenvendelser knyttet til en tjeneste fra 25 til 5 henvendelser per uke etter noen enkle forbedringer av brukeropplevelsen.

Enten du lanserer et nytt produkt eller optimaliserer et eksisterende, vil UX-design hjelpe deg med å nå dine forretningsmål raskere, mer effektivt, og med en mer fornøyd kundebase.

God brukeropplevelse er ikke bare viktig for kundetilfredshet, det er en strategisk fordel. Ved å fokusere på å skape gode opplevelser for kundene dine, vil du ikke bare øke tilfredsheten deres, men også styrke forretningsresultatene og lønnsomheten.
Ståle Torger Stokke, områdeleder for Design, Aboveit

Tre konkrete effekter med brukerfokusert design:

  1. Løser reelle brukerbehov: En nettside eller app har kun nytte hvis det adresserer et spesifikt behov hos brukerne. UX-design sørger for at du forstår hva kundene dine virkelig trenger, enten det er en praktisk løsning, sosial tilkobling eller en emosjonell opplevelse. Gjennom metoder som brukerintervjuer, observasjon og testing, kan du få innsikt i deres behov og hvordan de bruker produktet ditt. Dette gir deg mulighet til å utvikle løsninger som faktisk gir nytte, og som dermed har større sjanse for å lykkes kommersielt.
  1. Øker konverteringer og kundeopplevelser: Et intuitivt og godt designet brukergrensesnitt kan gjøre en enorm forskjell i hvor effektivt brukerne dine kan navigere og forstå produktet ditt. Dette kan føre til økt konvertering, enten det handler om å få besøkende til å fullføre et kjøp, registrere seg for en tjeneste eller bruke mer tid på nettstedet ditt. UX-designere sørger for at innhold, funksjoner og navigasjon er lettforståelig og engasjerende, samtidig som de samarbeider med utviklere og produkteiere for å sikre at teknologien fungerer optimalt for brukeren.
  1. Bygger lojalitet og reduserer frafall: En dårlig brukeropplevelse kan føre til at kundene forlater deg, mens en god opplevelse kan skape lojalitet. For eksempel kan en enkel og intuitiv opplevelse på nettsiden din øke sannsynligheten for at kundene dine returnerer og handler igjen, eller fornyer abonnementet på tjenesten din.

Nysgjerrig på hvordan Aboveit kan hjelpe din bedrift med bedre brukeropplevelse og vekst?

Mer påfyll

Kan et CMS virkelig revolusjonere måten du jobber på? Svaret er ja.

10.12.2024

-

Anne-Margrethe Mathiesen

TechTalk
StrategyTalk

Les og lær om hvordan Sanity CMS og Aboveit kan revolusjonere innholdshåndtering. Fleksible løsninger, effektiv publisering og ekspertise tar din bedrift til neste nivå.

Aboveit kåret til Gaselle-bedrift for andre år på rad

31.10.2024

-

Erlend Høiby Johannessen

Wins
Insider
StrategyTalk
Point of view

Vi er utrolig stolte over at Aboveit er kåret til Gaselle-bedrift for andre år på rad! Dette betyr at vi er en av de 2% mest fremgangsrike og lønnsomme vekstbedriftene i Norge. Hvert år gir Dagens Næringsliv anerkjennelse til selskaper som viser rask og bærekraftig vekst.

Hvordan brukersentrert design gjorde Skyworker til en suksess

28.10.2024

-

Matias Mjåvatn

TechTalk
DesignTalk
StrategyTalk

Direktør for produkt i Aboveit, Matias Mjåvatn, gir innsikt om produktutviklingen av Skyworker og hvorfor brukerinnsikt er en lønnsom investering.

Hvordan bruke AI-prompter til å lage godt innhold?

11.10.2024

-

Anne-Margrethe Mathiesen

AiTalk
DesignTalk

Kunstig intelligens (AI) og språkmodeller kan være en viktig bidragsyter for innholdsproduksjon. Her kommer konkrete tips for å lage målrettet og relevant innhold ved å finjustere bruken av AI-prompter. ‍